Followers

Thursday, September 3, 2009

9 Wanita Penggegar Dunia~~

Bismillah..

Assalamua'laykum wrt wbt..


Hari nie nak bagi post psl wanita-wanita penggegar dunia. Same2 la kita amik iktibar melaluinya n t'pulang lah kpd korang nk pilih 'Siti' yg mane satu, jgn pilih siti nurhaliza or siti nordiana or siti sarah ker udah ler,he3 ;)


SITI KHADIJAH 
Siti Khadijah merupakan isteri Rasulullah saw yang melahirkan anak-anak baginda. Setia dan begitu kuat menyokong Rasulullah saw walaupun ditentang hebat olah orang-orang kafir dan musyrik,serta sanggup menghantar makanan kepada baginda ketika beribadat di Gua Hira'.

SITI FATIMAH 
Puteri Rasulullah saw yang amat tinggi budi pekertinya. Sangat kasih dan setia kepada suaminya,Saidina Ali Karamallahu wajhah.Walaupun Ali miskin sehingga tidur berkongsikan satu bantal dan kadang-kadang berbantalkan lengan Ali,namun Siti Fatimah tidak pernah merungut. Rasulullah pernah berkata ,"Aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehingga Ali memaafkan kamu."

SITI AISYAH 
Adalah isteri Rasulullah saw yang paling romantik. Sanggup berkongsikan bekas makanan dan minuman dengan Rasulullah.Dimana saja baginda minum, disitulah Siti Aisyah akan minum dengan menggunakan bekas yang sama.
(igt nak buat yg same lah mcm siti aisyah bila dah kawen t,nk jd isteri yg romantik jgk,hihihi)

SITI HAJAR 
Isteri Nabi Ibrahim a.s yang amat patuh kepada suami dan suruhan Allah SWT. Sanggup ditinggalkan suami atas suruhan Allah SWT demi kebaikan. Berjuang mencari air untuk anaknya Nabi Ismail (pengorbanan ibu mithali).

SITI MARIAM 
  
Wanita suci yang memang pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yang tinggi sehingga rahimnya dipilih oleh Allah SWT untuk mengandungkan Nabi Isa,meskipun begitu kuat tohmahan dan fitnah yang diterimanya.

SITI ASIAH 
Isteri Firaun yang begitu tinggi imannya dan tidak gentar dengan ujian yang dihadapinya daripada Firaun laknatullah.

SITI AMINAH 
Wanita mulia yang menjadi ibu kandung Rasulullah saw. Mendidik baginda menjadi insan mulia dan tidak pernah gentar dengan ujian.

SITI MUTI'AH 
Beliau adalah lambang isteri yang patut dicontohi dan dijanjikan Allah SWT syurga untuknya kerana sifat setianya kepada suami yang sanggup menjaga makan minum. Setiap hari dia menyediakan tongkat untuk dipukul suami jika layananya tidak memuaskan. Berhias dengan cantik dan kemas hanya untuk tatapan suami sahaja.

SITI ZUBAIDAH 
Wanita kaya lagi dermawan menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya untuk membina terusan bagi kegunaan orang ramai dengan niat hanya kerana Allah SWT.

Sekadar nk share ngan korang jer.. pada kaum Hawa, ade rasa2 terdetik nk pilih mane2 siti utk dijadikan contoh?? ;) pada kaum Adam pula, ade t'detik nk pilih mane2 peribadi siti di atas sbg slh satu ciri calon idaman?? he3.. Syukur Alhamdulillah, sbnrnya inilah wanita2 yg perlu dicontohi dan dijadikan idola bg wanita2.. Wallahualam:-) Mudah2an di syurga jannah kelak kita menjadi jiran kepada wanita2 mujahadah yg t'sebut di atas.. Sama-samalah kita berdoa agar diberi kekuatan dan kemampuan utk cuba mencontohi wanita2 agung ini, kembang mekar mewangi sehingga harumannya melewati pintu2 syurga, insya Allah :-)



Sekian, wassalam.. Ilalliqa'


No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers


World Visitors Map

free counters

Search